Witaminy wokół nas

Witaminy (z łac. Vita-życie) to zespół związków chemicznych, które wpływają na pozytywne funkcjonowanie całego organizmu żywego. W 1912 roku, witaminy zostały nazwane przez polskiego uczonego. Kazimierz Funk wydzielił pierwszą substancję tego typu, tiaminę, czyli witaminę B1. Warto przy tym dodać, że z dobrodziejstw witaminowych korzystano już w starożytności.

Co ciekawe, witaminy nie tylko sprawiają, że możemy żyć w pełnym zdrowiu, ale mają też doskonałe właściwości uleczające rozmaite choroby. Przywracają nas do odpowiedniej formy. Ich rolą nie jest jednak samo dostarczanie energii, ale raczej tworzą budulec, dzięki któremu wszelkie procesy naszego organizmu mogą przebiegać w pełnej sprawności.

Wyróżnia się pięć głównych witamin: A, C, D, E oraz K i osiem witamin z grupy B. Dostarcza się je przede wszystkim drogą pokarmową, witamina D dostarczana jest poprzez skórę (przy oddziaływaniu promieni słonecznych). Są rozpuszczane w tłuszczu bądź wodzie.

Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis witamin, które w sposób szczególny oddziałują na nasz organizm.

Witamina A

Występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Można znaleźć ją w jajach, tłustych rybach, produktach mlecznych. Osobom, które borykają się z niedoborem tej witaminy, poleca się spożywanie wątróbki.

Główną substancją tej witaminy jest retinol. Ten wpływa na stan naszej skóry (reguluje produkcję kolagenu), włosów, paznokci i kości. Witamina A chroni też przed ingerencją drobnoustrojów, zapobiega powstawaniu nowotworów.

Niedobory witaminy A będą powodować problemy ze wzrokiem, układem oddechowym oraz układem pokarmowym.

Witaminy z grupy B

To te witaminy są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jeśli ich stężenie w organizmie jest prawidłowe, spada wtedy napięcie nerwowe, poprawia się samopoczucie, wykazujemy lepszą sprawność intelektualną.

W skład grupy witamin B wchodzi: witamina B1, czyli tiamina, B2, czyli ryboflawina, B3 to niacyna, B4, czyli cholina, B5, czyli kwas pantotenowy, witamina B6 to pirydoksyna czy B7, czyli biotyna. Oprócz tego wyróżnia się witaminę B8 (inozytol), B9 (kwas foliowy), B12 (kobalamina), B13 (kwas orotowy), B15 (kwas pangamowy) i B17 (amigdalina).

Witamina C

Witamina C, czyli kwas askorbinowy to jedna z najbardziej popularnych witamin. Większość z nas zna również jej właściwości. Witamina C wpływa na naszą odporność. Wykazuje korzystne właściwości lecznicze przy przeziębieniu. Nie wszyscy jednak wiedzą, że witamina C działa też anty nowotworowo, zapobiega procesom starzenia i poprawia pracę układu krążenia.

Witamina D

To jedna z witamin, z powodu której cierpimy na największe niedobory. Witamina D może być suplementowana pokarmowo jednak jej największe stężenie jest dostarczane przez skórę – w ramach oddziaływania promieni słonecznych. Niedobór wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Zwiększa się ryzyko powstawania cukrzycy, nadciśnienia, osteoporozy, stanów depresyjnych oraz choroby nowotworowej (piersi, prostaty czy jelita grubego).

Witamina E

To witamina płodności i młodości. Właśnie dlatego tak ważny jest jej odpowiedni poziom w organizmie. Niedobór witaminy E, może skutkować problemami z zajściem w ciążę, zmęczeniem, anemią, starzeniem się skóry, obniżeniem odporności organizmu czy też niszczeniem zębów i osłabieniem kości. Witamina ta jest przeciwutleniaczem, właśnie dlatego uznaje się, że wykazuje właściwości anty nowotworowe, przede wszystkim przy ryzyku zachorowania na raka wątroby.

Witamina K

Odpowiada przede wszystkim za krzepliwość krwi, ale ma też ogromne znaczenie, jeśli pod uwagę weźmiemy odpowiednie stężenie wapnia w kościach. Niedobór jest niekorzystny przede wszystkim dla niemowląt i małych dzieci, których układ kostny dopiero dojrzewa. Właśnie dlatego zaleca się, by witaminę K dodatkowo suplementować.

Witaminy na włosy i paznokcie

To przede wszystkim witaminy z grupy B. Wyróżnia się biotynę, która ma zbawienne działanie nie tylko na strukturę wewnętrzną płytki paznokcia oraz włosów, ale również ich wygląd. Dzięki odpowiedniej suplementacji, paznokcie będą twarde a włosy zawsze lśniące i mocne.

Witaminy na wzmocnienie odporności

To głównie witamina C. Warto przy tym pamiętać, że tak naprawdę wszystkie witaminy mają swój udział w budowaniu prawidłowej odporności ludzkiego organizmu i nie należy dopuszczać do ich niedoborów.

Witaminy na wzmocnienie kości i stawów

Aby kości były mocne, warto suplementować witaminę D oraz K. Te, zalecane są przede wszystkim noworodkom i małym dzieciom.

 

 

Zobacz także:




4 Komentarze

  1. Popieram tytuł tego artykułu z tym że wszystkie witaminy są w zasięgu ręki. Nie zawsze po nie sięgamy bo jesteśmy zaślepieni chemicznymi zapychaczami, które wbrew pozorom uzależniają i odsuwają od zdrowego żywienia. Czasem wystarczy tak niewiele jak pójście do sklepu i wzięcie z półki opakowania płatków owsianych, mleka czy jabłek.

  2. Niedobór witamy D jest dzisiaj powszechnym zjawiskiem. Myślę że częste przebywanie po pracy na słońcu od wiosny do późnej jesieni jest wykonywalne dla osób pracujących 8 godzin w biurze tylko trzeba chcieć. Ja osobiście polecam sport na świeżym powietrzu w świetle słońca i po sprawie.

    • Witamina D to najmniejszy problem. Ogólnie z odżywaniem problem narasta ponieważ jemy coraz mniej zdrowszych rzeczy z witaminami. Ciągłe zabieganie i brak czasu zmusza nas jedzenia na szybko co popadnie nie wiedząc co jest w środku tego jedzenia.

Komentowanie jest wyłączone.